Jak se správně ptát
Překlad
Upozornění
Stránky mnoha projektů uvádějí odkaz na tento dokument jako nápovědu. To je 
v pořádku, to jsme zamýšleli - pokud ale na své stránce takový odkaz 
vytváříte, zdůrazněte prosím, že nejsme helpdesk pro váš projekt! 
Bez takového upozornění (jak jsme zjistili) budeme opakovaně obtěžováni 
idioty, kteří se domnívají, že zveřejnění podobného dokumentu nás zavazuje řešit 
veškeré technické problémy světa. 
Pokud čtete tento dokument ve snaze získat pomoc, a odnášíte si dojem, že 
tuto pomoc získáte od nás, pak právě vy patříte mezi takové idioty. 
Nás se neptejte. Neodpovíme vám. Chceme vám jen ukázat, jak získat 
pomoc od těch, kteří vašim problémům rozumí, což z devětadevadesáti procent 
nejsme my. Pakliže si nejste jisti, že právě některý z autorů je 
odborníkem na váš problém, dejte nám raději pokoj a všechno bude lepší. 
Úvod
Ve světě 
hackerů záleží 
odpověď na vaši technickou otázku stejně tak na obtížnosti otázky samotné jako 
na tom, jak se zeptáte. Tato příručka si klade za cíl poučit vás o tom, jak se 
ptát tak, abyste získali uspokojivou odpověď. 
Předně, hackeři mají rádi těžké problémy a dobré, stimulující otázky. Jinak 
bychom to nedělali. Za dobrou otázku budeme vděční; dobrá otázka je povzbuzení. 
Dobré otázky prohlubují chápání věci, a často odhalí problémy, kterých bychom si 
jinak nevšimli. Mezi hackery je "Dobrá otázka!" skutečným komplimentem. 
Přesto mají hackeři reputaci těch, kdo přijímají jednoduché otázky 
s jakýmsi nepřátelstvím či arogancí. Vypadá to, jako bychom byli na 
začátečníky a neználky drzí. Ale tak to není. 
Jsme jen zaujatí vůči lidem, kteří nechtějí přemýšlet nebo se sami snažit 
předtím, než se začnou ptát. S takovými lidmi člověk pouze ztrácí čas, 
který se dá strávit nad jinou, zajímavější otázkou, nebo věnovat někomu, kdo 
spíš stojí za odpověď. Říkáme takovým lidem losers [lúzeři] (a 
z historických důvodů to někdy píšeme lusers). 
Uvědomujeme si, že spousta lidí se nezajímá o technické detaily, chtějí 
prostě jen používat programy, které píšeme. Pro většinu lidí je počítač pouhý 
nástroj - mají spoustu lepších věcí na práci a svých starostí dost. To bereme na 
vědomí, a nečekáme, že se každý zajímá o technické záležitosti, které fascinují 
nás. Nicméně naše odpovědi jsou šité pro lidi, kteří takový zájem mají, 
a jsou připraveni se aktivně účastnit řešení daného problému. To se nezmění - a 
není ani proč. Jenom bychom se zhoršili v tom, co nám jde nejlépe. 
Většina z nás jsou dobrovolníci. Taky máme spoustu práce, a najdeme si 
čas na zodpovídání otázek - které nás občas zavalují. Takže nemilosrdně 
filtrujeme. Zvláště zahazujeme otázky od loserů, abychom mohli svůj čas strávit 
plodněji nad otázkami těch ostatních. 
Pokud vás takový postoj uráží nebo vám přijde arogantní, blahosklonný, či 
prostě nepřijatelný, zamyslete se nad svým postojem. Nemusíte se před nikým 
klanět - většina z nás bude upřímně jednat jako s rovným členem 
vlastní kultury s každým, kdo se bude trochu snažit. Je prostě marné snažit 
se pomoci někomu, kdo se nesnaží pomoct si sám. Nevědět - to je v pořádku. 
Dělat blbého v pořádku není. 
K získání pozornosti není nutné mít patřičné technické schopnosti, 
zato je nutné projevit postoj, který ke schopnostem vede - pohotovost, 
přemýšlivost, pozornost, pečlivost. Pokud to považujete za diskriminaci, 
nežádejte osobní pomoc - můžete si přeci zaplatit technickou podporu. 
Pokud si jdete pro pomoc, neměl byste vypadat jako loser. Nejlepší způsob, 
jak získat rychlou odpověď, je ptát se směle jako člověk, který chápe, jen 
prostě potřebuje s touto konkrétní věcí pomoci. 
(Veškeré zlepšovací návrhy vítáme. Pište na 
[email protected]. Tento text však není zamýšlen 
jako obecný průvodce 
netiketou, a přijímají se pouze 
návrhy ohledně získávání užitečných odpovědí na technické dotazy. Poznámka 
překladatele: připomínky směřujte pochopitelně anglicky k anglickému 
originálu, a to 
k aktuální verzi - překlad může být zpozdilý.) 
Než se zeptáte
Než začnete klást otázky mailem nebo v news nebo na webovém fóru, 
  - zkuste najít odpověď na webu. 
  
- zkuste najít odpověď v manuálu. 
  
- zkuste najít odpověď ve FAQ. 
  
- zkuste najít odpověď experimentováním. 
  
- zkuste se zeptat zkušenějšího kamaráda. 
  
- zkuste odpověď zjistit ze zdrojového kódu (jste-li programátor). 
Když se ptáte, ukažte, že jste to už zkusili - ukážete, že nejste lenoch a 
příživník plýtvající cizím časem. Ještě lépe: ukažte, že jste se 
z dosavadních snah poučili. Rádi odpovídáme těm, kteří se 
z odpovědí poučí. 
Zkuste najít text své chybové hlášky v 
Google. Možná se dostanete přímo na ten 
odstavec v dokumentaci nebo příspěvek v konferenci, který vaši otázku 
zodpoví. A i když ne, je lepší, když pak můžete do mailu napsat "Hledal jsem 
v Google, ale nic pořádného jsem nenašel". 
Svou otázku si připravte a promyslete. Na ukvapené utázky dostanete jen 
ukvapené odpovědi (nebo žádné). Čím víc bude znát, že jste se pokusili problém 
vyřešit ještě předtím, než jste se rozhodli žádat o pomoc, tím spíše se vám 
pomoci skutečně dostane. 
Pozor na špatně položené otázky. Pokud se ptáte na základě špatných 
předpokladů, Hackerovic Lojza si nejspíš řekne "blbost ..." a odpoví zcela 
nepoužitelným doslovným řešením, které vaše otázka implikuje. Místo toho, co 
jste potřebovali, dostanete to, oč jste žádali. 
Nepředpokládejte, že máte na odpověď nárok. Nemáte; koneckonců za 
ni nikomu neplatíte. Odpovědi se vám dostane, je-li vaše otázka zajímavá, 
podstatná nebo stimulující - taková, která nakonec prospěje všem zúčastněným a 
přispěje ke zkušenostem celé komunity, narozdíl od otázky, která pouze tahá 
rozumy z ostatních. 
Je dobré ukázat, že jste sami připraveni pomoci při řešení problému. Spíše 
se dostane odpovědi otázkám "Mohl byste mě někdo nasměrovat?", "Co mému příkladu 
chybí?" a "Co bych si měl přečíst?", než "Prosil bych přesný postup", protože 
dáváte najevo, že jste připraveni dotáhnout věc do konce, když vám někdo ukáže 
kudy. 
Když se ptáte
Zvolte pečlivě, koho se zeptat
Citlivě uvažte, kde se zeptat. Odpovědi se nejspíš nedočkáte (nebo 
s vámi rovnou bude zacházeno jako s loserem), pokud: 
  - pošlete svou otázku někam, kde se probírá jiné téma 
  
- pošlete velmi elementární otázku do fóra, kde se probírají pokročilé 
  technické detaily, nebo naopak 
  
- pošlete svou otázku zároveň na několik různých míst 
  
- pošlete svou otázku osobně někomu, koho neznáte, a kdo za váš problém 
  nikterak nezodpovídá. 
Špatně mířené otázky většinou hackeři zahazují, aby uchránili komunikační 
kanály před záplavou podružností. To si jistě nepřejete. 
Prvním krokem je tedy zvolit pro svou otázku správné fórum. Google a 
prohledávání webu vůbec vám pomůže najít stránky projektu, který se vašich 
problémů týká co možná nejvíc. Obvykle tam najdete i odkazy na FAQ (= frequently 
asked questions, často kladené otázky), mailing listy a jejich archivy. Mailing 
list je ta poslední instance, pokud vaše vlastní snahy (včetně pročtení 
FAQ) selžou. 
Vypálit svou otázku do neznáma je přinejmenším riskantní. Nepředpokládejte 
například, že se autor nějaké informační stránky chce stát vaším osobním 
poradcem. Nepředpokládejte ani, že vaše otázka je vítána. Pokud si nejste jisti, 
pošlete ji radši jinam, nebo neposílejte nic. 
Při výběru vhodného mailing listu nebo newsgrupy se příliš nespoléhejte na 
jejich název; přečtěte si něco ze starších dotazů a odpovědí, ať víte, že jste 
na správném místě; případně zjistíte, jak to tam chodí. Správné je vyhledat 
ještě před odesláním otázky klíčová slova v archivu: když nezískáte přímo 
odpověď, dojdete třeba k lepší formulaci problému. 
Ujasněte si své téma! Klasickou chybou je klást obecné programátorské 
otázky (řekněme vůči UNIXu či Windows) v konferenci věnované nějakému 
konkrétnímu jazyku či knihovně (která je portována na oba systémy). Pokud 
nechápete, proč je to chyba, radši nikam nepište, dokud to nepochopíte. 
Obecně platí, že otázka veřejně zaslaná do správně vybraného fóra má mnohem 
větší šanci na odpověď než tatáž otázka zaslaná soukromě. Jednak si ji přečte 
víc lidí, jednak má i případná odpověď větší publikum. Hackeři radši zodpoví 
takovou otázku, která poučí mnohé, než takovou, která poslouží jen pár lidem. 
Schopní hackeři a autoři oblíbeného softwaru dostávají spoustu špatně 
adresovaných zpráv. Pokud se k této záplavě přidáte, můžete se 
v krajním případě stát poslední kapkou - několikrát už přispěvatelé 
oblíbených projektů zcela zrušili uživatelskou podporu, protože objem zbytečných 
zpráv v osobní komunikaci byl neúnosný. 
Nejrychleji najdete odpověď na webu nebo IRC kanálu pro nováčky 
Vaše místní user group nebo Vaše linuxová distribuce má webové fórum nebo 
IRC kanál zřízený speciálně pro nováčky. To je dobrý první pokus, obzvláště 
pokud narazíte na nějaký jednoduchý problém. Na IRC kanálu možná dostanete 
odpověď obratem. 
Pokud Vás zlobí nějaký program z konkrétní distribuce, možná bude 
lepší obrátit se nejdříve na fórum/maillist té které distribuce, a nikoli přímo 
na autory. Ti Vám nejspíše řeknou: "No tak použijte naší verzi." 
Než do webového fóra napíšete, poohlédněte se po nějakém vyhledávacím 
formuláři - pokud tam mají vyhledávání, zkuste nejdříve svůj problém najít 
v archivu. Pokud jste již hledali obecně na webu, stejně to zkuste i tady - 
možná, že Váš vyhledávač ještě nemá celé toto fórum zindexované. 
Čím dál více projektů začíná pro podporu uživatelů používat web nebo IRC (a 
ponechává mailing listy jako nástroj komunikace vývojářů. Pokud se tedy Váš 
dotaz týká nějakého konkrétního projektu, zkuste nejdříve toto. 
Jako druhou možnost použijte mailing list
Pokud má projekt svůj uživatelský mailing list, používejte ho - adresu 
najdete v dokumentaci nebo na webových stránkách projektu. Nepište 
jednotlivým vývojářům, i když si myslíte, že přesně víte, kdo by vaši otázku 
nejspíš zodpověděl. Je k tomu několik dobrých důvodů: 
  - Problém, který stojí za otázku na vývojáře, má svou hodnotu pro celou 
  skupinu uživatelů. Pokud se naopak obáváte, že vaše otázka je příliš hloupá na 
  to, abyste ji posílali do mailing listu, nemá cenu obtěžovat s ní 
  jednotlivé vývojáře. 
  
- Dotazy položené v mailing listu se přirozeně rozloží mezi jednotlivé 
  vývojáře. Naproti tomu jednotlivec (obzvláště vedoucí projektu) bude nejspíše 
  dosti zaneprázdněn. 
  
- Mailing listy jsou archivovány a dají se zpětně prohledávat. Takže další 
  tazatel už případnou odpověď najde v archivu a nemusí se ptát znovu. 
  
- Pokud se jisté otázky stále opakují, pomůže to vývojářům sepsat lepší 
  dokumentaci nebo vylepšit samotný software. Pokud se ptáte jednotlivců, nikdo 
  nemůže mít kompletní přehled o tom, na co se uživatelé nejčastěji ptají. 
Pokud má projekt jak "uživatelský", tak "vývojářský" mailing list, pište 
nejdříve do uživatelského - pakliže se aktivně nepodílíte přímo na psaní kódu. 
Na uživatelském listu byste nejspíše obtěžovali. 
Pokud jste si nicméně jisti, že vaše otázka je závažná, a na 
uživatelském listu se Vám několik dní nedostalo odpovědi, zkuste vývojářský 
list. Než tam ale napíšete, porozhlédněte se, jak to tam chodí - to se ostatně 
týká každého (polo)soukromého mailing listu. 
Pokud se vám nedaří najít adresu mailing listu, ale znáte adresu vedoucího 
projektu, napište mu. Nepředpokládejte však, že mailing list neexistuje - 
napište, že jste se ho pokusili najít, ale nenašli. Zmiňte se rovněž, že vám 
nevadí, bude-li vaše zpráva přeposlána dalším lidem. (Mnoho lidí má za to, že 
osobní korespondence je přísně soukromá, i když neobsahuje nic tajného. Dáte-li 
korespondentovi možnost zprávu přeposílat, může se teprve rozhodnout, jak 
s vaším mailem naloží). 
Použijte smysluplný, výstižný "Subject:"
Hlavička "Subject:" vám dává možnost upoutat pomocí padesáti písmen 
pozornost kvalifikovaného odborníka. Takže ji nepromarněte bláboly typu "pomozte 
prosím" (natožpak "POMOC!!!!! PROSÍM!!!!!!" - takové zprávy se rovnou mažou). 
Nesnažte se nikoho dojmout svým trápením, ale pregnatně vyslovte svůj problém. 
Užitečnou konvencí je používat "Subject:" tvaru "téma - problém", přičemž 
"téma" popisuje, které věci se problém týká, a "problém" je popis chyby. 
Například: 
  - Špatně: POMOC! Nefunguje mi na laptopu grafika! 
  
- Dobře: Deformovaný kurzor v XFree86 4.1, chipset Fooware 
  MV1005 
  
- Lépe: Kurzor v XFree86 4.1 s chipsetem Fooware MV1005 - 
  je deformovaný 
Takový popis usměrňuje tok myšlenek směrem k podstatným detailům: co 
je přesně špatně? Jenom kurzor, nebo i ostatní grafika? Týká se to výhradně 
XFree86? Ve verzi 4.1? Speciálně s chipsetem Fooware? Model MV1005? Je hned 
vidět, s čím máte problém, a jaký přesně je to problém. 
Představte si, že se obsah archivu zobrazuje jen jako řádky se Subjectem. 
Napište svůj subject tak, aby další člověk se stejným problémem mohl jít 
vyšlapanou cestou, a nemusel se ptát znovu na totéž. 
Pokud v odpovědi kladete další otázky, změňte Subject zprávy tak, aby 
bylo jasné, že obsahuje další otázky. Subject jako "Re: test" asi nikoho 
nezaujme. Rovněž ocitujte relevantní části předchozí korespondence, aby se mohli 
zapojit i nově příchozí. 
Chcete-li v mailing listu začít novou debatu, nezačínejte odpovědí na 
některou z předchozích zpráv - omezíte své publikum. Některé poštovní 
programy (např. mutt) umožňují řadit zprávy do threadů ("vláken" vzájemně 
navazujících zpráv) a tyto thready vizuálně "zabalit". Takoví uživatelé vaši 
zprávu nikdy neuvidí. 
V takovém případě nestačí ani změnit Subject - zprávy se threadují i 
podle jiných hlaviček. Začněte zbrusu novou zprávou. 
Na webových fórech je situace trošku jiná: zprávy jsou často úzce svázány 
s konkrétním threadem, a mimo něj se nezobrazují. V takovém případě 
není nutné měnit subject, když kladete další otázky (ostatně některá fóra to ani 
neumožnují). Nicméně další otázky, položené v odpovědích, uvidí jen ti, 
kteří už současný thread sledují. Pokud si tedy nejste jisti, že se chcete 
zeptat stávajícího publika, začněte nový thread. 
Odpovědět musí být snadné
Končí-li vaše zpráva slovy "Odpovězte mi prosím na adresu ...", nejspíše 
žádnou odpověď nedostanete. Pokud nevěnujete ani těch pár vteřin tomu, abyste si 
správně nastavili "Reply-To:", těžko bude někdo věnovat čas vašim problémům. 
Pokud to váš poštovní program neumožňuje, pořiďte si lepší. Pokud pro váš 
operační systém takové programy nejsou, pořiďte si lepší operační systém. 
Žádat na webovém fóru separátní odpověď emailem je vyložená nevychovanost, 
pakliže se nejedná o nějaké citlivé informace. Chcete-li být mailem upozorněni 
na odpověď, použijte přímo funkcí toho webového fóra - většinou máte možnost 
"sledovat tento thread" nebo "odebírat odpovědi". 
Pište jasně, spisovně a bez překlepů.
Zkušenost nás učí, že ledabylí a nepozorní pisatelé většinou také nedbale 
uvažují (a programují). Odpovídat takovým je k ničemu. Radši budeme dělat 
něco jiného. 
Vyjádřit se přesně a jasně je velmi důležité. Pokud vám to nestojí za 
námahu, nám to nestojí za pozornost. Svůj jazyk pečlivě pročistěte. Nemusí být 
upjatý či formální - hackeři spíše ocení neformální, slangový, vtipný jazyk, 
pakliže se v něm vyjadřujete přesně. Váš zájem a soustředění musí být 
zřejmé. 
Používejte správně interpunkci a velká písmena. Nepište VŠECHNO KAPITÁLKAMI 
- to se považuje za psanou formu křiku a za protivnost. (Všechna malá nejsou o 
moc lepší, protože se špatně čtou. Alanu Coxovi to projde, ale vám ne.) 
Obecně vzato, píšete-li jako pologramotné nemehlo, budou vás ignorovat. 
Odezvou na projev někoho, kdo se vyjadřuje jako fuckt d0st wostrey týpeck, bývá 
jen ticho (nebo posměch). 
Ptáte-li se ve fóru, kde se mluví cizím jazykem, jistě vám prominou nějakou 
tu chybu v pravopise, ale lenost vám promíjet nebudou (a ten rozdíl se 
pozná). Dále, pokud nevíte, kterou řečí adresát(i) mluví, pište anglicky. Zprávu 
v jazyce, kterému nerozumí, každý hned smaže; a jazykem internetu je 
angličtina. 
Pokud uměle ztížíte čitelnost své otázky, nejspíš bude přeskočena ve 
prospěch nějaké čitelnější. Proto: 
  - Posílejte čistě textové maily (plain text), žádné HTML. Vypnout HTML není těžké. 
  
- MIME přílohy jsou v pořádku, pakliže jsou opravdu k věci 
  (přiložený zdrojový kód a podobně), a nejsou jen balastem vašeho poštovního 
  programu (jako např. další kopie těla zprávy). 
  
- Neposílejte maily, ve kterých jdou odstavce bez zalomení přes několik 
  řádek. (Je složité odpovídat na části takového textu.) Předpokládejte, že váš 
  mail bude číst někdo, kdo má čistě textový terminál, široký 80 znaků, a 
  zalamujte podle toho řádky (tj. dříve než na osmdesátém znaku). 
  
- Data (jako např. výstupní logy programů a chybová hlášení) naopak vůbec 
  nezalamujte. Posílejte je tak jak jsou, ať má čtenář stejnou 
  informaci, jakou vidíte vy. 
  
- Nepište do anglicky mluvících konferencí s diakritikou. To je 
  samozřejmě potřeba, pokud píšete jazykem, který se nevejde do ASCII, ale mnoho 
  poštovních programů tato kódování neumí. A všechna ta "=20" roztroušená po 
  textu jsou opravdu hnusná. 
  
- V žádném případě nečekejte, že se hacker bude snažit přečíst 
  nějaký uzavřený proprietární formát, jako třeba Microsoft Word. Většina bude 
  reagovat asi tak jako vy, kdyby vám někdo na práh vyklopil kýbl hnoje. 
  
- Píšete-li z počítače, na kterém běží Windows, rozhodně vypněte 
  stupidní "Smart Quotes". Ve vašem mailu ubyde zbytečného balastu. 
  
- Na webových fórech nezneužívejte "smajlíky" a možnosti html - pokud je 
  Vaše zpráva plná :-))))))) a barevného textu, čtenáři si řeknou, že jste 
  blbeček nebo chichotající se šestnáctka (což vám možná dopomůže 
  k sexuálním zážitkům, ale ne k odpovědím). 
Používáte-li nějaký grafický poštovní program (Netscape Messenger, MS 
Outlook a tahle sorta) s jejich standardním nastavením, nejspíš některé 
z těchto pravidel porušujete. Tyto programy mívají funkci "View source 
(Zobrazit zdrojový text)" - vyzkoušejte na svých odeslaných mailech, zda 
skutečně odesíláte jen čistý text, bez zbytečného balastu. 
Popište problém co nejpřesněji
  - Popište příznaky problému nebo chyby co možná nejjasněji a nejpečlivěji. 
  
- Popište prostředí, ve kterém chyba nastává, tj. architekturu, operační 
  systém, aplikaci, verzi, atd. Jmenujte distribuci a verzi systému (např. 
  Red Hat 8.0, Slackware 5.1, atd.). 
  
- Popište, jak jste se k chybě dostali, a jak jste se ji pokusili 
  odhalit, isolovat a pochopit ještě předtím, než jste se zeptali. 
  
- Popište relevantní změny v konfiguraci, které jste v poslední 
  době provedli. 
  
- Pokuste se už předem zodpovědět případné doplňující otázky. 
Množství není přesnost
Je třeba vyjádřit se přesně. K tomu nestačí zakomponovat do otázky 
obrovské množství kódu nebo dat. Posíláte-li rozsáhlý test, demonstrující chybu 
programu, pokuste se ho ořezat na co nejmenší konzistentní část. 
Jsou pro to alespoň tři dobré důvody. Za prvé: snaha zjednodušit otázku vám 
spíše zaručí odpověď; za druhé: zjednodušení otázky spíše zaručí 
užitečnou odpověď; za třetí: při zjemňování vlastní otázky možná 
přijdete na odpověď sami. 
Netvrďte, že jste našli chybu
Pokud máte problémy s nějakým softwarem, netvrďte hned, že jste našli 
chybu, pakliže si nejste opravdu jisti. Pokud zároveň nezasíláte opravu 
zdrojového kódu nebo zpětně ověřitelný test, který chybu demonstruje, pak si 
patrně jisti nejste. 
Uvědomte si, že spousta lidí daný software používá, aniž by k takové 
chybě docházelo. Jinak byste na ni přišli už při čtení dokumentace nebo byste 
našli její popis na webu (což jste jistě zkusili ještě předtím, než jste se 
začali ptát, 
nebo ne?). Takže chyba 
je nejspíš na vaší straně, nikoli v programu. 
Lidé, kteří ten software napsali, si dali velmi záležet na tom, aby 
fungoval nejlepším možným způsobem. Tvrdíte-li, že jste našli chybu, znamená to, 
že tu chybu udělali oni - což se jich většinou dotkne, i když máte pravdu. 
Zvláště nediplomatické je hulákat CHYBA! už v Subjectu. 
Pište svůj dotaz raději z pozice toho, kdo podezřívá z chyby 
nejdřív sebe, i když si jste celkem jisti, že je to opravdu chyba 
softwaru. Pokud je to opravdu tak, v odpovědi se o tom jistě dočtete. 
Vývojář se nejspíš bude chtít omluvit - což je lepší než dlužit mu omluvu za 
vlastní zmatky. 
Servilita vás neomlouvá z domácích prací
Někteří z těch, kteří vědí, že by otázka neměla působit neurvale či 
arogantně, se uchylují k opačnému extrému - ke skuhrání. Vím, že jsem 
jen ubohý začátečník a loser, ale .... Tím ničemu nepomůžete. Zvláště 
protivné je to ve spojení s vágně položenou otázkou. 
Nemarněte svůj (ani náš) čas takovou neomalenou politikou. Raději co 
nejjasněji popište situaci a svůj problém. 
Na webových fórech bývá speciální sekce pro nováčky - je-li tedy vaše 
otázka začátečnická, jděte rovnou sem. Ale ani tady neskuhrejte. 
Popište příznaky problému, nikoli vlastní dohady
Nepovídejte hackerům, kde jsou příčiny vašich problémů. (Ptají se takoví 
machři, co to hned poznají, ostatních na radu?) Spíše než svoje teorie a 
interpretace jim popište příznaky problému. Diagnostika je na nich. 
  - Špatně:
  
- Při kompilaci jádra dostávám divné segfaulty, a něco se mi nepozdává na 
  motherboardu: asi nějaký přerušený spoj. Jak to mám zkontrolovat? 
  
- Dobře:
  
- Postavil jsem si K6/233 na motherboardu FIC-PA2007 (chipset VIA Apollo 
  VP2) s 256MB Corsair PC133 SDRAM. Asi dvacet minut po bootu začínám 
  dostávat segfaulty při kompilaci jádra; během prvních dvaceti minut nikdy ne. 
  Po vypnutí přes noc se vyresetovaly hodiny, při rebootu ne. Vyswapovat celou 
  paměť nijak nepomohlo. Následuje log typického případu. 
Popište příznaky problému chronologicky
Nejužitečnější nápovědou při nějaké chybě bývá to, co bezprostředně 
předcházelo. Popište tedy přesně, co jste udělali, jak program odpověděl, a tak 
dále až k selhání programu. V případě textových programů, 
komunikujících pomocí příkazové řádky, je velmi užitečné přiložit záznam 
posledních - řekněme - dvaceti řádek (např. pomocí programu script). 
Má-li program nějakou vnitřní diagnostiku (typicky -v jako 
verbose), zvažte pečlivě, které informace k záznamu přidat. 
Pokud je nakonec popis chyby dlouhý (řekněme více než čtyři odstavce), může 
být užitečnější precizně zformulovat problém hned na začátku a pokračovat 
podrobnostmi. Čtenář pak ví, na co se při četbě soustředit. 
Popište cíl, nikoli dílčí krok
Pokud zjišťujete, jak se udělá to či ono, hned na začátku popište svůj cíl. 
Teprve poté popisujte dílčí krok, který se vám nedaří. 
Lidé hledající technickou pomoc mají často na mysli nějaký konečný cíl, a 
problémy mají s něčím, co považují za jeden z dílčích kroků vedoucích 
k tomuto cíli. Ptají se na radu ohledně tohoto kroku, a přitom třeba 
nevědí, že jdou po úplně špatné cestě. 
  - Špatně:
  
- Jak se ve FooDraw zjišťují RGB hodnoty barev? 
  
- Správně:
  
- Snažím se nahradit tabulku barev jistého obrázku vlastními barvami. 
  Nevidím jinou cestu než přepsat postupně všechny záznamy v tabulce, ale 
  nedaří se mi ve FooDraw získat RGB hodnoty příslušných barev. 
Druhá verze otázky je lepší - odpověď může obsahovat návrh na úplně jiné 
řešení úkolu. 
Nežádejte soukromou odpověď
Hackeři jsou přesvědčeni, že řešení problémů má být věc veřejná a 
transparentní. Pokud si někdo další všimne, že odpověď je neúplná či chybná, 
může (a měla by) být doplněna či opravena. Rovněž je jim odměnou jistý kredit, 
který získají u kolegů, když dokáží kompetentně zodpovídat otázky veřejnosti. 
Soukromá odpověď znemožňuje obojí. Nedělejte to. Je věcí 
odpovídajícího, jestli odpoví soukromě - a pokud ano, bude to nejspíš 
proto, že otázka není dost zajímavá pro ostatní. 
Existuje jedna výjimka: je-li otázka taková, že lze očekávat mnoho navzájem 
podobných odpovědí, použijte kouzelná slůvka "odpovídejte na soukromý mail, 
shrnu pak odpovědi veřejně". Je slušností ušetřit mailing list záplavy téměř 
identických odpovědí - ale musíte svůj slib dodržet. 
Řekněte jasně, co chcete
Otázky s otevřeným koncem jsou jako časová výlevka (s otevřeným 
koncem). Lidé, kteří by mohli nejspíše zodpovědět váš dotaz, jsou většinou 
zároveň ti nejzaneprázdněnější. Bývají alergičtí na časové výlevky - a na otázky 
s otevřeným koncem. 
Užitečnou odpověď dostanete tím spíše, čím jasněji řeknete, co po 
adresátech vlastně žádáte (poučit vás o dokumentaci, poslat kód, vyzkoušet vaši 
opravu, reprodukovat chybu, cokoli). Jejich snaha získá jasný cíl a získají 
jistou horní mez pro odhad investované energie a času. Což je dobře. 
Zkuste si představit odbornost jako hojně se vyskytující materiál a čas 
jako vzácnou bylinu. Čím menší časovou investici žádáte, tím spíše se vám 
dostane odpovědi od někoho skutečně schopného (a zaneprázdněného). 
Je užitečné postavit otázku tak, aby se dala zodpovědět co nejrychleji - 
což není totéž jako otázku zjednodušit. Například: "Poradil byste mi, kde najdu 
dobré vysvětlení pro X?" je lepší než "Vysvětlete mi prosím X". Nebo: máte-li 
nějaký nefunkční kód, je lepší zeptat se, proč nefunguje, než žádat opravu. 
Neptejte se na domácí cvičení
Hackeři většinou bezpečně rozeznají domácí úkoly - většina z nás je 
sama řešila. Tyto otázky si máte vyřešit sami, a poučit se. Můžete se 
samozřejmě zeptat na radu, ale nežádejte po nikom řešení základních věcí. 
Pouze tehdy, pokud nedokážete s úlohou hnout, zkuste se zeptat. Otázka 
bude nepochybně odhalena jako domácí cvičení, ale možná Vám někdo naznačí směr. 
Zbytečné otázky v kriminalistice
Odolejte pokušení uzavřít svou žádost bezvýznamnými otázkami jako "Mohl by 
mi prosím někdo pomoci?" nebo "Neznáte nějaké řešení?" Takové otázky jsou 
přinejlepším nadbytečné. Jelikož jsou nadbytečné, mají je hackeři za otravné - a 
mají sklon odpovídat na ně logicky bezchybnými větami typu "Ano, někdo Vám možná 
pomůže" nebo "Ne, bohužel Vám není pomoci". 
Obecně vzato, neklaďte otázky typu ano-ne, pokud skutečně nežádáte odpověď 
typu 
ano-ne. 
Neoznačujte svůj problém za "urgentní" (i když pro vás třeba 
je)
To je přeci váš problém, ne náš. Většina hackerů takovou zprávu smaže 
jakožto sobecký pokus vyloudit si speciální pozornost. 
Existuje výjimka: když svůj problém řešíte na nějakém důležitém místě, 
které hackery zaujme; v takovém případě, pokud vás opravdu tlačí čas, a 
slušně požádáte, mohl by někdo skutečně odpovědět o něco rychleji. 
Ovšem zdaleka to není jisté, protože hackerův žebříček "zajímavosti" je 
patrně jiný než váš. Zprávě z mezinárodní orbitální stanice se jistě 
dostane promptní odpovědi, zato dobře myšlené charitativní (nebo politické) 
pobídce nejspíš ne. Napíšete-li Urgentní: Zachraňte nebohá tuleňátka!, 
pravděpodobně se vám vyhnou i ti, kteří považují nebohá tuleňátka za důležitou 
věc. 
Pokud vám to přijde divné, čtěte si tento návod pořád dokola, dokud mu 
neporozumíte, a pak se teprve ptejte. 
Zdvořilost neškodí, a občas i pomáhá
Buďte zdvořilí: "prosím", "děkuji za pozornost" atd. Važte si času, který 
je vám zdarma věnován. 
Popravdě řečeno, zdvořilost není tak důležitá jako přesnost, jasný, popisný 
jazyk, vyhýbání se uzavřeným formátům atd. (a nemůže je nahradit); hackeři 
raději dostávají lehce břitké, zato však technicky přesné zprávy, než zdvořilé 
plky. (Přijde-li vám to divné, pamatujte, že hodnotíme otázku podle toho, co nás 
naučí.) Nicméně, je-li zpráva technicky v pořádku, zdvořilost zvýší vaše 
šance. 
Zašlete stručnou zprávu o úspěšném řešení.
Poté, co problém vyřešíte, zašlete zprávu všem, kteří vám pomohli. Povězte 
jim, jak to odpadlo, a poděkujte. Pokud si problém získal veřejný zájem, měli 
byste zaslat zprávu do mailing listu. 
Odpověď by měla navazovat na thread s původní otázkou, a Subject by 
měl obsahovat "VYŘEŠENO" (SOLVED, FIXED) či podobně. Tam, kde je provoz 
dostatečně rychlý, si čtenář threadu "Problém X" hned všimne zprávy "Problém X - 
VYŘEŠENO" a nemusí číst celý thread (pakliže ho ovšem problém X nezaujme), a 
ušetřený čas může věnovat řešení jiných problémů. 
Vaše závěrečná zpráva nemusí být dlouhá - lepší něco než nic; "Zdravím, 
nakonec to bylo špatným kabelem. Díky. Pepa". Nakonec je krátké shrnutí lepší 
než detailní elaborát (pakliže se ovšem nejedná o skutečně hluboký problém). 
Sdělte ostatním, co přesně pomohlo, nemusíte celý problém rekapitulovat. 
U hlubších otázek je správné zaslat shrnutí postupných snah a oprav. 
Popište výsledné řešení, jakož i slepé cesty (to ovšem až po správném 
řešení - nemá to být detektivka). Jmenovitě poděkujte řešitelům. Nakonec si 
ještě získáte nové přátele. 
Taková závěrečná zpráva dá všem zúčastněným pocit zdárně vyřešeného 
problému. Pokud sám nejste technický typ či hacker, věřte, že tento pocit je pro 
odborníky, kterých se ptáte, velmi důležitý. Problémy vedoucí do neznáma nebo 
nikam je frustrují a svědí. Pokud jim toto svědění poškrábete, získaná dobrá 
karma vám u příští otázky může hodně pomoci. 
Považte, jak byste mohli ostatním tento problém v budoucnu ušetřit; 
zda by nebylo dobré rozšířit či upravit dokumentaci. Pošlete takovou opravu 
správci dokumentace. 
Mezi hackery je takové chování uznávanější než tradiční zdvořilost. Takto 
se získává reputace toho, kdo hraje s ostatními, což je výrazné aktivum. 
Jak interpretovat odpovědi
RTFM a STFW, aneb jste úplně mimo
Existuje dávná a uctívaná tradice: dostanete-li odpověď "RTFM", znamená to, 
že si máte Read The Fucking Manual, neboli že si máte, kurva, přečíst manuál. 
Což je nejspíš pravda. Jděte si ho přečíst. 
RTFM má mladšího sourozence: opdověď "STFW" znamená, že byste měli Search 
The Fucking Web, neboli podívat se, kurva, na web. Což je nejspíš pravda. Jděte 
hledat. 
Často má člověk, který vám takto odpovídá, manuál či příslušnou stránku 
přímo před očima. Taková odpověď znamená, že podle jeho názoru je (a) velmi 
snadné kýženou informaci najít (b) mnohem užitečnější najít ji sám než jí dostat 
od maminky na talířku. 
Nemusíte se kvůli tomu urážet; dle měřítek platných mezi hackery vám 
vlastně projevuje svého druhu respekt, když vaší otázku neignoruje. Měli byste 
mu spíš poděkovat. 
Pokud odpovědi nerozumíte
Pokud odpovědi nerozumíte, nepište si rovnou pro vysvětlení. Stejnými 
metodami, kterými jste hledali odpověď na svou původní otázku, se pokuste najít 
i vysvětlení odpovědi. Pokud se i pak potřebujete ještě zeptat, ukažte opět, že 
jste se poučili. 
Dostanete-li například odpověď "Nejspíš Vám podpěra šprajcla trakci - 
zkuste jí prošťouchnout", pak typická špatná reakce je "Co je to podpěra?". 
Mnohem lepší je: "V manuálu se o podpěrách píše jen v kapitole o 
karbidových hořácích, ale o prošťuchování tam nic není. Nebo jsem něco 
přehlédl?". 
Jak zvládat neurvalost
To, co často vypadá jako arogance či nezdvořilost, není většinou myšleno 
nijak zle. Mnohem spíše je to jen produktem komunikace jdoucí přímo skrze 
řečičky - která je přirozená pro lidi, které spíš zajímá řešení problému než to, 
jestli se i všichni ostatní cítí dobře a příjemně. 
Dostane-li se vám neurvalé odpovědi, snažte se zůstat v klidu. Pokud 
někdo opravdu vyvádí, nejspíše mu někdo z místních domluví. Pokud se tak 
nestane, a vy ztratíte nervy, dost možná to dopadne tak, že on 
se choval jak je v kraji zvykem, a někdo domluví vám. Tím klesají 
vaše šance získat to, proč jste původně přišli. 
Na druhou stranu, občas narazíte na nezaslouženou a bezdůvodnou 
obhroublost. V takovém případě je zcela v pořádku drzouna 
proplesknout, a jeho drzosti natrhnout ostrým verbálním hákem. Nicméně, než to 
uděláte, buďte si zcela jisti, že jste v právu. Hranice mezi usměrněním 
nezdvořáka a vyhlášením zbytečné slovní války je dosti tenká, a hackeři ji 
nezřídka sami překračují. Jste-li nováček nebo cizinec, nejspíš se vám to stane 
velmi snadno. Pokud jste přišli pro informace a ne pro zábavu, raději od 
klávesnice dál. 
(Někteří lidé tvrdí, že hackeři trpí lehčí formou autismu či Aspergerova 
syndromu, to jest nefungují u nich jisté základní modely "normálního" chování. 
Možná ano, možná ne. Pokud nejste sám hacker, snad vám to pomůže vypořádat se 
s naší výstředností, když si budete myslet, že jsme postižení. Jak je libo. 
Nám je to jedno; my jsme rádi tím, čím jsme; k těmto nálepkám máme 
zdravě skeptický postoj.) 
V dalším odstavci pohovoříme o poněkud odlišném tématu: o 
"nerudnosti", kterou si můžete vysloužit svým vlastním vyváděním. 
Nechovat se jako loser
Asi se vám párkrát stane, že se v hackerské komunitě ocitnete zcela 
mimo mísu - právě tak, jak to popisujeme v tomto článku, nebo podobně. A 
bude vám to dáno patřičně najevo, možná velmi květnatě. A to veřejně. 
Když se to stane, nejhorší je naříkat, jak vám bylo ublíženo, vyžadovat 
omluvu, vyhrožovat žalobami, stěžovat si u zaměstnavatele, nechávat prkýnko 
nahoře, atp. Radši udělejte toto: 
Povzneste se nad to. Je to normální. A snad i zdravé. 
Komunitní zvyklosti se neudržují samy: jsou dány tím, že se jimi lidé řídí, 
že je viditelně a veřejně aplikují. Neskuhrejte, že se má osobní 
kritika vyřizovat soukromou poštou - tak to prostě nefunguje. Stejně tak je 
k ničemu označovat za osobní urážku, když někdo vyvrací vaše tvrzení, nebo 
má prostě jiný názor. To je loserský přístup. 
Existují i veřejná fóra, kde je v zájmu jakési hyperzdvořilosti vůbec 
zakázáno zasílat zpochybňující zprávy, a pravidlo zní "Pokud nehodláte uživateli 
pomoci, neříkejte vůbec nic". Následným přesunem schopných přispěvatelů jinam se 
z nich stávají bezvýznamné snůšky blábolů a jako technická fóra jsou 
k ničemu. 
Pamatujte: když vám ten hacker říká (jakkoli drsně), že jste mimo, a ať už 
to neděláte, říká vám to (1) ve vašem zájmu a (2) v zájmu své komunity. 
Mnohem jednodušší by bylo vás prostě ignorovat. Mějte trochu důstojnosti, 
nefňukejte, a nečekejte, že s vámi někdo bude jednat jako se slečinkou, 
protože jste nováček s citlivou dušičkou. 
Otázky, které se nekladou
Ukázka klasických stupidních otázek, a co si o nich hackeři myslí. 
  - Kde bych našel X? 
  
- Tam kde já, blbečku - proboha, copak ještě někdo nezná Google?! 
  
- Jak se Xem udělá Y? 
  
- Pokud chceš udělat Y, tak při otázce nepředpokládej, že se to dělá Xem. 
  Takoví lidé většinou nejenže nevědí o nic o X, ale ani neznají svůj problém Y. 
  Většinou je nejlepší počkat, až se zeptají lépe. 
  
- Jak si mám nakonfigurovat shell? 
  
- Pokud jsi dost chytrý na to, aby ses ptal na takové věci, jistě také 
  zvládneš RTFM a přijdeš na to sám. 
  
- Dají se Mega-Convertorem konvertovat soubory z UltraOffice do TeXu? 
  
- Zkus to a uvidíš. Kdybys to zkusil hned, pak bys (a) zjistil odpověď sám, 
  (b) neplýtval mým časem. 
  
- Můj program / konfigurák / příkaz nefunguje. 
  
- To ani není otázka. Nebudu s Tebou hrát vadí-nevadí; mám lepší věci 
  na práci. Obvyklou odpovědí na takový dotaz bývá: 
  
- Mám nějaký pokažený Windows. Co mám dělat? 
  
- Vyhoď tu sračku a pořiď si nějaký operační systém, třeba BSD nebo Linux. 
  
- Ten program nefunguje. Asi je v systému špatné X. 
  
- Je samozřejmě možné, že jsi jako první odhalil nějakou zjevnou chybu 
  v systémových voláních nebo knihovnách, které denně používají statisíce 
  lidí, ale mnohem spíše jsi úplně mimo. Takováto kromobyčejná tvrzení si žádají 
  mimořádně přesvědčivé důkazy. Měl bys to doložit vyčerpávající dokumentací a 
  přesným popisem chyby. 
  
- Nedaří se mi nainstalovat Linux a X. Nepomohl bys mi? 
  
- Ne. Na to bych potřeboval u toho počítače sedět. Zeptej se v místní 
  Linux user group. (Jejich seznam najdeš tady.) 
  
- Jak se dá prolomit rootovské heslo / číst cizí pošta? 
  
- Pokud chceš něco z toho udělat, jseš lump. Pokud přitom žádáš hackera 
  o radu, jseš blbec. 
Dobré a špatné otázky
Nakonec budeme ilustrovat dobré a špatné otázky na příkladech. Vždycky 
jedna dobře položená a jedna špatně položená otázka na stejné téma. 
  - Špatně: Kde bych našel něco o Krajáči Mléka?
 Ten si koleduje o 
  STFW.
- Dobře: Hledal jsem na Google "Krajáč Mléka 2600", ale nic 
  užitečného jsem nedostal. Kde bych našel nějaký programátorský popis 
  krajáčů.
 Tenhle už STWFoval, a zřejmě opravdu potřebuje pomoci.
- Špatně: Zdrojáky z foo-projektu se vůbec nezkompilují. Co 
  s tím je?
 Předpokládá, že chybu udělali jiní, což je arogantní.
- Dobře: Nedaří se mi zkompilovat foo na Nulixu 6.2; četl jsem FAQ, 
  ale o problémech na Nulixu tam nic není. Zasílám kompilační log. Dělám něco 
  špatně?
 Popsal vývojové prostředí, přečetl FAQ, nepřipisuje své problémy 
  chybě někoho jiného. Ten možná stojí za pozornost.
- Špatně: Mám problémy s myší. Mohl by mi někdo 
  pomoci?
 "Jasně. Jestli se bojíš koček, mám i pastičky". Delete.
- Dobře: Zkoušel jsem X, Y a Z na nefunkční myš Confuse-a-cat 
  68. Nepomohlo to, zkusil jsem A, B a C. Všimněte si toho divného pištění při 
  C. Hužva asi rourácí, ale nebubří přitom zlemejže. Co bývá u těchto myší 
  příčinou rourácení? Co mám ještě otestovat?
 Tenhle stojí za odpověď. Je 
  schopen sám hledat řešení - nečeká na pomoc shůry.
U poslední otázky si všimněte jemného, ale podstatného rozdílu mezi 
"Poraďte mi co mám dělat" a "Pomozte mi najít způsob, jak sám dojdu osvícení". 
Forma té poslední otázky je postavená na skutečné diskusi, která proběhla 
v srpnu 2001 na linux-kernel mailing listu (lkml). Ptal jsem se já. 
Ptáte-li se takto, prokazujete respekt vůči schopnostem svých bližních, a 
rovněž úctu k jejich drahocenému času, když ukážete, které slepé cesty jste 
už vyzkoušeli. 
Nakonec, když jsem všem poděkoval a pochvaloval si, jak jsme to pěkně 
rozlouskli, poznamenal někdo, že to není tím, že jsem na lkml "někdo", ale 
protože jsem se správně zeptal. 
Hackerská kultura je v jistém smyslu diktaturou meritokracie. Kdybych 
se choval jako pako, jistě by mě ignorovali. Z tehdejšího návrhu, abych tu 
historku sepsal formou návodu pro ostatní, vzešel tento článek. 
(Poznámka překladatele: v originále se problém týká "motherboardu", 
což v angličtině umožnuje jazykovou hru - nabídnout tazateli "přebalování a 
zásyp". Bohužel česky "motherboard" je asi "motherboard"; nebo "základní deska". 
Proto tedy kočka a "myš". ESR jistě nemá problém s rozchozením myši.) 
Když se vám nedostane odpovědi
Když vám nikdo neodpoví, neberte si to osobně, že vám nemůžeme pomoci. 
Třeba to prostě nikdo neví. Neodpovědět je něco jiného než ignorovat otázku, i 
když zvenčí je jistě těžké to rozeznat. 
Poslat svůj dotaz jednoduše znovu není dobrý nápad. To se bere jako 
zbytečné otravování. 
Jsou i jiná místa, kde by vám mohli pomoci, často i lépe uzpůsobená 
potřebám nováčků. Kromě online diskusí existují i místní skupinky softwarových 
nadšenců, které se scházejí právě za účelem vzájemné pomoci, zvláště pak pomoci 
začátečníkům. 
Existuje také spousta komerčních společností, malých i velkých, u kterých 
si můžete sjednat pomoc. Neděste se myšlenky, že byste za to měli platit! 
Koneckonců, když se vám porouchá motor, také ho vezmete do servisu, kde musíte 
za opravu zaplatit. I když jste software získali zadarmo, neznamená to přeci, že 
veškerá podpora bude také zdarma. 
U oblíbeného a rozšířeného softwaru, jakým je třeba Linux, připadá na 
jednoho vývojáře třeba 10,000 uživatelů. Není prostě možné pomáhat deseti 
tisícům lidí. Pamatujte, že i když musíte za pomoc zaplatit, pořád platíte 
výrazně méně, než kdybyste si museli kupovat i software samotný (a podpora pro 
komerční software bývá ostatně dražší a horší než pro 
open source). 
Jak odpovídat k užitku tazatele
Buďte přátelští. Když člověka stresuje nějaký problém, může 
působit jako otrava či blbec, i když není. 
První nepravosti vyřiďte soukromě. Není třeba veřejně ponižovat 
někoho, kdo se v dobré víře třeba jen zmýlil. Úplný začátečník třeba ani 
neví, jak prohledávat archivy, že něco jako FAQ vůbec existuje, a kde. 
Pokud si nejste jisti, řekněte to! Špatná, přitom odborně znějící 
rada, je horší než žádná. Nenavádějte nikoho na pochybné cesty jen proto, že 
chcete vypadat jako expert. Buďte poctiví; buďte dobrým příkladem tazateli i 
ostatním. 
Nemůžete-li pomoci, nerušte. Nedělejte si legraci z něčeho, 
co může uživateli úplně rozhodit systém - nějaký ubožák se tím třeba bude řídit. 
Klaďte doplňující otázky, chtějte detaily. Budete-li to dělat 
dobře, tazatel se něco naučí - a vy také. Zformulujte špatnou otázku dobře. 
Všichni jsme bývali začátečníci. 
Odpovědět líné kůži RTFM je jistě v pořádku; odkaz na dokumentaci 
(třeba jen na Googlovský dotaz) je lepší. 
Pokud už odpovídáte, poraďte správný postup. Nenavrhujte mazané 
triky, jak problém obejít, když někdo používá špatný postup. Navrhněte čisté 
řešení, a správné nástroje. Přeformulujte otázku. 
Pomozte ostatním poučit se. Narazíte-li na dobrou otázku, 
pouvažujte nad tím, jak by se dala současná dokumentace vylepšit, aby se nikdo 
nemusel ptát znovu. Pošlete takovou opravu správci dokumentace. 
Pokud vás odpověď stála jisté úsilí a zkoumání, ukažte, jak jste toho 
dosáhli. Netvařte se, že jste odpověď vytáhli z klobouku. Zodpovědět 
otázku je jako nakrmit hladového - ukázat cestu vedoucí k odpovědi je jako 
naučit hladového hospodařit. 
Související
[ Thu Jun 3 13:17:32 CEST 2004 | 
valid html | hans NOSP@M 
stare.cz ]